Moje zkušenost z filmem Harman Phoenix II

Moje zkušenost z filmem Harman Phoenix II

Focením na klasický celuloidový film se po dlouhé přestávce zabývám v současné digitální dob asi pět let. Během té doby jsem pro většinu svých pokusů používal černobílý film. Nicméně barva mě samozřejmě také lákala. Proto jsem uvítal nabídku Analogstore na otestování druhé verze barevného filmu od Harman. Konkrétně Harman Phoenix color film II. Pro test jsem film postupně přendával do tří různých starších fotoaparátů. Konkrétně Nikonu Fm, Loma LC-A a Praktiky BCA. Lomo je foťák s plnou automatikou, Nikon jsem nastavoval podle naměřených hodnot interního měření a Praktiku jsem měl nastavenou na automatiku-prioritu clony. Vždy se jednalo o kinofilmové přístroje. 

Oproti svému předchůdci Phoenix color I by tento film měl mít  lepší ostrost, kontrast a barevnost by měla být decentní, pastelová. Nemohu posoudit první verzi, ale u této druhé se mi při správné expozici barevnost líbila. Určitě byla tlumenější a méně sytá než některé barevné filmy od Kodak. Co se týká kresby ve světlech, tak opět při správné expozici se dalo ze světel dostat příjemně prokreslený snímek kde mi ani nevadí zřetelné zrno. Pro zobrazení světel je možná docela typické jakési prozáření kolem obrysů, světelná aura. Může to být zajímavým prvkem např. při portrétování nebo focení v protisvětle.


Nikon FM nikkor 55/2,8

Nikon FM nikkor 55/2,8

A právě zrno a barevnost, která má mít silný nádech do analogových časů byly důvodem, proč jsem tento film chtěl vyzkoušet. Zvlášť mě zajímalo jak se zachová na „lomografickém“ Lomu LC-A. A musím říct, že pro fotografické nadšence v oblasti experimentování s barevným „lookem“ je film určitě vhodný .

Fotil jsem převážně při denním světle: jasno, polojasno, v jednom případě s použitím blesku a v jedno v interiéru umělém osvětlení.  Osobně si myslím, že film není moc tolerantní k podexpozici. Při skenování v nativním programu od Epsonu bez korekce podexponované snímky silně táhly do oranžové. Naopak slunečný mírně oblačný den vychází velmi pěkně, barevnost je odpovídající a dá se se snímkem dobře pracovat v editoru. Pro ty, kdo chtějí přesné zaznamenání reality, je pak nutností pečlivé změření expozice. Naopak pro kreativce může nabídnout nevyzpytatelné barevné výsledky.


Lomo LC-A


Lomo LC-A

Po klasickém vyvolání v labu jsem negativy skenoval na Epsonu V600. Program používám nativní přiložený u skeneru. Při mém skenování a automatickém nastavení barvy vycházely ve vintage tonu, lehce studené. Možná vzdáleně podobné některým filmům od Fuji (pokud to mám dobře v paměti). Zrno je obzvláť ve stínech patrné, ale mě osobně nijak neomezovalo. Myslím že při expozici jako 100-120 asa film vychází při slušných světelných podmínkách dobře. Řekl bych že film není vyloženě univerzální s velkou expoziční pružností. Naopak je specifický, náročnější na správnou expozici s výrazným charakterem. Pokud budu mít opět možnost (chuť by byla) na tento film fotit, pak zcela jistě této příležitosti využiji.


Praktica BC1, pentacon 50/1,8


Praktica BC1, pentacon 50/1,8

Na závěr musím podotknout, že se naprosto nepovažuji za technického experta, znalého všech fines testování a hodnocení fotografického materiálu. Naopak jsem konzument, který rád zkusí nové postupy i materiál. Tak dobré světlo.

Ukázka dalších fotografií

Fotoaparát Nikon FM nikkor 55/2,8

Fotoaparát Lomo LC-A

Fotoaparát Praktica BC1, pentacon 50/1,8

 __________

Don Fohler

"Přesycen dokonalostí dnešní fotografie, miluji nostalgickou nedokonalost starých fotoaparátů a celuloidových filmů."

Web: www.dofo.cz

Facebook: Don Fohler (Dofo)
Instagram: @donfohler
Zonerama: Don Fohler

 

Sdílet na:

Komentáře ke článku (0)

Ke článku se nevztahují žádné komentáře.

Jméno:
Komentář:
Ochrana proti robotům, jaký je rok?

Nechcete přijít o žádné novinky?

Kategorie